עבריתالعربيةEnglish

השארו מעודכנים

עדכונים והודעות מאת ארגון העיתונאים בישראל בשלל נושאים אקטואליים

< חזרה לכל החדשות הארגון

דוברי רשות העתיקות ומשרד החקלאות בצמרת סקר הדוברים

סקר הדוברים הממשלתיים, מיזם משותף של תומר אביטל ("מאה ימים של שקיפות), ארגון העיתונאים ולשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ), נועד לייצר שקיפות ביחס לתפקוד הדוברים בשירות הציבורי, לעודד תחרות ולסייע בשיפור השירות בכל הקשור למקצועיותם, יעילותם ומידת האתיות שלהם.

בקיץ שעבר הוטמע הסקר בפעילות של ארגון העיתונאים. יחד עם אביטל, ריכזה את העבודה על הסקר ד"ר ענת באלינט, לשעבר אחראית תחום חופש עיתונות בארגון. הפעם הצטרפה לע"מ בניסוח השאלות ובמתודולוגיה ובעריכת הסקר הוטמעו הערות שהגיעו מדוברים ביחס לסקר הקודם. גם השנה סייע בעיבוד הנתונים גיל פלדמן, יועץ סטטיסטי ומומחה לכתיבה וניתוח של שאלונים.

הסקר הופנה לכלל חברי ארגון העיתונאים ו-202 מהנשאלים השיבו על השאלון שנשלח אליהם ודירגו בו 43 משרדים ויחידות סמך. זוהי ירידה קלה מ-212 הדירוגים שהתקבלו בשנה שעברה. 55% מהמדרגים השנה היו עיתונאים ו-45% עיתונאיות. גילם הממוצע של המשיבים עמד על 41 עם ותק של כ-15 שנים במקצוע ו-7 שנים בעבודה מול המשרד שאותו בחר העיתונאי לדרג.

העיתונאים דירגו כל משרד לפי סולם שנע בין "גרוע מאוד" ל"טוב מאוד" בשלל קריטריונים. בדירוג לא ניתן משקל כלשהו לגודל המשרד או מחלקת הדוברות המדורגת לבין הציון שקיבלה. הנשאלים התבקשו לדרג עשרות משרדי ממשלה ויחידות סמך, אך תוצאות הסקר מתייחסות רק לאלה מהם שקיבלו יותר מ-5 דירוגים מעיתונאים המסקרים את התחום שעליהם אותם משרדים אחראיים.

בציון הכללי מובילים רשות העתיקות, דוברות משרד החקלאות והנהלת בתי המשפט (4.9, 4.4 ו-4.0, בהתאמה). בתחתית הרשימה מככב משרד התחבורה עם ציון 1.2, משרד ראש הממשלה קיבל ציון 2.2 ולא הרבה מעליו משטרת ישראל שזכתה לציון כולל של 2.4. מגמה דומה עולה גם מהציונים בתחומים הספציפיים – אמינות, מהירות תגובה, אדיבות, בקיאות בחומר, זמינות כללית, יכולת להגיב באופן נקי מאלמנטים פוליטיים וציון מיוחד על רמת השקיפות שאותה מדד הסקר בשאלה "איזו דוברות מקפידה לפרסם כל דבר שיש בו עניין לציבור", כלומר, במובן מסוים,1 רמת ההפנמה של חוק חופש המידע.

 

dirug1

 

 

 

 

 

 

 

בקטגוריה "אדיבות ושירותיות" מסתמנת תמונה דומה למדי: הציון הגבוה ביותר ניתן לרשות העתיקות (4.9), אחריה משרד החקלאות (4.6). הכנסת והנהלת בתי המשפט זכו לציון זהה – 4.2. הציון הגרוע ביותר ניתן שוב למשרד התחבורה – 1.7. ושוב משטרת ישראל ומשרד ראש הממשלה מעט מעל עם ציונים 2.6 (למשטרה) ו-2.8 (משרד רה"מ).

dirug2

 

 

 

 

 

 

 

הסקר גם בדק את רמת האמינות שמייחסים העיתונאים לדוברויות המשרדים השונים. גם כאן זכו רשות העתיקות ומשרד החקלאות בציונים הטובים ביותר. 4.9 ו-4.6 בהתאמה. קצת מאחור, שוב, הנהלת בתי המשפט עם ציון 4.2. בתחתית מככבת האמינות של הדוברות במשרד החינוך שקיבלה 2.5, והאחרונה וכנראה הלא ממש חביבה – דוברות משרד התחבורה.

 

dirug3

 

 

 

 

 

 

 

היכולת של עיתונאי להסתמך על מידע שמגיע אליו מדוברים תלויה לא מעט גם בהיכרות של הדוברים עם החומר עצמו, גם ברמה שמעבר לכותרת פשטנית. משרד החקלאות כבש כאן את הצמרת וזכה ל-5, הציון המקסימלי על בקיאות בחומר. מיד אחריו דוברות רשות העתיקות עם 4.9. משרד התחבורה סוגר את הרשימה מלמטה אך לראשונה זוכה לציון מעט פחות גרוע – 2.2. הבקיאות של דובר צה"ל טובה ממש מעט יותר – 2.3 ובעוד עשירית הנקודה זוכה דוברות משרד החינוך שמדורגת שלישית מהסוף עם ציון 2.4 על היכרותה עם תחומי העיסוק של המשרד.

 

 

 

dirug4

 

 

 

 

 

 

 

 

בפרמטר של זמינות במענה לפניות עיתונאים לקבלת מידע שוב מובילה רשות העתיקות (4.9) ואחריה בהפרש מה דובר צה"ל (4.3). משרד התחבורה חולק הפעם את המקום האחרון עם משרד ראש הממשלה שקיבלו כל אחד 2.2 כשאחריהם משטרת ישראל ומשרד החינוך, גם הם בציון זהה – 2.8.

 

dirug5

 

 

 

 

 

 

 

 

הסקר בדק גם את היכולת של הדוברויות השונות להגיב במהירות ובהתאם ללחץ שבו לא פעם נתון הכתב להעביר את הידיעה שהוא עובד עליה. רשות העתיקות זכתה כאן ל-4.6, משרד החקלאות ל-4.2 ואילו במשרד התחבורה יש פקקים גם במסלולי המענה לכתבים עם ציון 1.2. דובר צה"ל קיבל ציון נמוך, אך עדיין פי שניים מהמקום האחרון כשגרף 2.6 בפרמטר של מהירות התגובה.

dirug6

 

 

 

 

 

 

בראש כל משרד ממשלתי עומד פוליטיקאי. דוברים רבים מתקשים להפנים את ההפרדה הנדרשת בטיפול בנושאים המקצועיים של המשרד ושוכחים להשאיר את התחום הפוליטי לדוברים שזה תחום עיסוקם. משרד החקלאות זוכה בתחום הזה לציון הטוב ביותר – 4.6 ומתחתיו בנק ישראל והנהלת בתי המשפט בציון זהה של 4.4.

הדוברויות שמתקשות מאוד בהפרדה של המקצועי מהפוליטי הן במשרד התחבורה (1.7), משרד האוצר (2.6) ומשרד ראש הממשלה עם ציון 2.7.

 

dirug7

 

 

 

 

 

 

 

יש לזכור שבמגזר הציבורי לדוברים יש מחויבות רבה יותר לציבור והדבר נוגע גם לפרסום והנגשה של מידע באופן אקטיבי ולא רק במענה לפניות עיתונאים. רשות העתיקות מובילה גם בתחום הזה עם ציון 4.4 ואחריה הכנסת (3.8) והנהלת בתי המשפט (3.6). הציונים הגרועים שוברים שיא בדירוג הזה: רק 1 למשרד התחבורה, וציון 1.4 לדוברות משרד ראש הממשלה. גם במשטרת ישראל לא כל כך מאמינים בזכות הציבור לדעת לפי הציון 1.8.

 

dirug8

 

 

 

 

 

 

 

 

לעיתונאים יש הרבה ענייני אגו, מה שמתודלק בתחרותיות הרבה של המקצוע. זו גם הסיבה שיחס שוויוני לכל כלי התקשורת הוא פרמטר חשוב ביחסים בין כתב תחום לדוברות שמולו. גם כאן מתברר שאם התמזל מזלכם תחום הסיקור שלכם כולל את רשות העתיקות או את משרד החקלאות (ציון 4.7 ו-4.4 בהתאמה). בראש הנוהגים איפה ואיפה שוב נמצאת דוברות משרד התחבורה עם ציון 1.3 ומעליה דוברות משרד ראש הממשלה (1.8).

dirug9

 

 

 

 

 

 

 

יחס של כבוד והוגנות כלפי הכתבים המסקרים אינו נחשב בקרב חלק מהדוברים כדרישה מקצועית בסיסית. כאן שוב מובילים רשות העתיקות (4.9) ומשרד החקלאות (4.4) כאשר הדוברים הכי פחות הוגנים ומכבדים נמצאים במשרד התחבורה (1.2) ובמשרד ראש הממשלה (2.2).

 

dirug10

 

 

 

 

 

 

 

נתון מעודד נמצא בבחינת ההפניות שלא לצורך לחוק חופש המידע. 13% מהמשיבים דיווחו כי הפנו אותם שלא לצורך לחוק חופש המידע, בעוד שרוב גדול של 87% מהמשיבים דיווחו כי הם לא הופנו.

תומר אביטל.

תומר אביטל, יוזם הסקר. מפרגן גם למי שלוקחים את התוצאות לתשומת לבם ומנסים לשפר

עורכי סקר הדוברים מזכירים כי "על מערכי הדוברות לדעת כי הפנייה שלא לצורך לחוק חופש המידע פוגעת בציון שביעות הרצון. משיבים שדיווחו כי לא הפנו אותם לחוק (ציון 3.7, ציון טוב) מרוצים הרבה יותר ממשיבים שציינו כי הפנו אותם שלא לצורך לחוק חופש המידע (ציון 3.0, ציון נמוך). 26% מהמשיבים ציינו כי נתקלו מעת לעת בהתנהגות לא ראויה מצד דוברות המשרד. 74% דיווחו כי לא נתקלו מעולם בהתנהגות כזו.

משיבים שלא נתקלו מעולם בהתנהגות לא ראויה מרוצים הרבה יותר (ציון 4.0) ממשיבים שנתקלו לעיתים (ציון 2.9) או בתדירות גבוהה (ציון 2.0).

"מתסכל כשאנשים ששכרם יוצא מכיסנו מתחמקים מתשובות"

לסקר גם התקבלו כ-77 תגובות מילוליות. על דוברת האוצר למשל כתב אחד המדרגים "הדוברת מאוד מקצועית, אמינה והגונה", אך אחר ציין: "משרד ממשלתי שנותן בלעדיות לעיתונאים הוא בלתי ראוי". על דובר משרד הבריאות נכתב: "נכנס דובר חדש והדבר ניכר במידת הבקיאות בחומר. לזכותו ייאמר שהוא קצת יותר זמין".

על דוברת משרד הפנים: "יפה שי תמיד עונה במהירות. טורחת לברר ולוודא ואף פנויה להסבר או כיוון אישי טלפונית המקרה הצורך. תמיד באדיבות ונועם".

על הנהלת בתי המשפט כתב אחד העיתונאים שענה על השאלון: "מקצוענים, אדיבים ומספקים שרות ענייני ומהיר". דוברת רשות ניירות ערך קיבלה גם היא מחמאות. מאידך על דוברות משרד התקשורת נכתב: "הודעות לעיתונות מנוסחות בצורה מסורבלת שאינה מונגשת לציבור הרחב ואינה לפי הכללים. אוהבת להפנות לגופים אחרים למרות שהדברים באחריותה".

על מבקר המדינה: "תגובות לקוניות". על נציבות שירות המדינה: "משתדלים לא להגיב". על דוברות משרד החקלאות: "הדוברת דפנה לא מצרפת את מכריי שעוסקים בתחום הניו-מדיה ולהם יש חשיפה גבוהה מאוד… לוחצת על החזקת תעודת לע"מ בעוד שמשרדים רבים כבר הפסיקו לבקש זאת. חבל שמקשה".

על דוברות משרד ראש הממשלה כתב עיתונאי: "לא עונים לעניין, לא מקיימים תדרוכים, לא נגישים". אחר הוסיף: "הם שולחים לברר במשרדי ממשלה אחרים בעוד שכולם טוענים שמשרד רה"מ היחידי שיש לו את הנתונים.. לא מקיימים תדרוכים, לא נגישים".

תומר אביטל אמר על ממצאי הסקר: "מתסכל כשאנשים ששכרם יוצא מכיסנו מתחמקים ממתן תשובות. מטריף במיוחד כשדוברי משרדי ממשלה – שתפקידם להנגיש את המידע ששייך לנו – מונעים מאתנו גישה. כמובן שלא מעט דוברים עושים עבודה נפלאה ומעוררת השראה. אצל אחרים הידיים כבולות על ידי המנכ"ל או השר. אבל יש גם כאלו שעובדים נגד הציבור, מה שיוצר תמונת מציאות חלקית ומעוותת. כדי להאיר את הפינה הזו יצרנו דירוגים לדוברי הממשלה. המטרה? לשפר את השירות והמידע הניתן לעיתונאים – וכך לציבור הרחב".

לדברי אביטל, "לדוברויות שמדורגות בראש יש הרבה במה להתגאות- ומה ללמד. אבל אני גם מבקש לשבח את דוברות משרד החינוך. אמנם היא דורגה נמוך – אך אנשי הדוברות במשרד החינוך עושים מעל ומעבר ללמוד את הממצאים ולהבין כיצד להשתפר בדירוג הבא – וזה כל הרעיון מאחורי המיזם".

מנהל לע"מ ניצן חן: "דוברי משרדי הממשלה מחויבים במתן שירות אמין, מקצועי ויעיל לעיתונאים שתפקידם לספק מידע לציבור ולייצג את האינטרס הציבורי. עם זאת, בעידן הדיגטאלי כשכל בלוגר או בעל פוסט בפייסבוק רואה עצמו כעיתונאי יש לקבוע אמות מידע ותעדוף במתן המידע אחרת הדובר יימצא את עצמו מופעל ומטורטר 24 שעות ולעיתים שלא לצורך".

משה רונן, רכז חופש העיתונות מארגון העיתונאים: "לדוברים ולעיתונאים תפקיד משותף: ליידע את הציבור ולהעביר לו מידע. הסקר נועד להמריץ את הדוברים לעשות את עבודתם באופן טוב יותר ומהיר יותר. תודה לכל העיתונאים שהשתתפו בסקר. אנו מקווים שבסקר הבא תהיה השתתפות ערה יותר של מדרגים – ותוצאות טובות יותר מבחינת הדוברים".

ממשרדי התחבורה וראש הממשלה שדורגו בתחתית הרשימה לא נמסרה תגובה. במשרד החינוך מסרו כי הם לומדים את הממצאים.

מהמשטרה שדורגה גם כן בתחתית, נמסר: "משטרת ישראל פועלת כל העת להנגיש לציבור מידע רלוונטי ועדכני, ולשקף את פעילותה לציבור בעיקר באמצעות כלי התקשורת. עובדה היא כי משטרת ישראל היא כיום הגוף הממשלתי שמפיץ הכי הרבה מידע לכלי התקשורת בישראל. מדי שבוע מפיצה דוברות המשטרה לכלי התקשורת השונים מאות הודעות בנושאים מגוונים, תוך איזון מתמיד בין שקיפות המידע וזכות הציבור לדעת לבין ערכים חשובים לא פחות של צנעת הפרט, טובת החקירה ושמירה על שלום הציבור ובטחונו. מתוך הבנת תפקידם וחשיבותם של כלי התקשורת במדינה דמוקרטית, המשטרה פועלת כל העת למתן שירות אמין, אדיב, מקצועי ויעיל לפניות כתבים המסקרים את פעילותה, בכל שעות היממה ובכל ימות השנה. משטרת ישראל תמשיך למסור לציבור מידע רלוונטי, מוסמך ואחראי, הן באמצעות כלי התקשורת והן באמצעות ערוצי הניו מדיה של המשטרה".

דוברת רשות העתיקות יולי שוורץ שדורגה במקום הראשון מסרה: "עתיקות הן החדשות החדשות. אני גאה להשתייך לקבוצה האיכותית של דוברי המגזר הציבורי. מאוד חשוב לנו, ברשות העתיקות, לחבר את הציבור לאוצרות הארץ הזו, ובזכות שיתוף הפעולה המצוין עם העיתונאים אנחנו מצליחים, ביחד, להנגיש את ההיסטוריה ולהגיע לכל בית בישראל ובעולם".

מדוברות בנק ישראל שדורגה גבוה ברשימה נמסר: "אנו גאים על כך שהעיתונאים המסקרים את בנק ישראל רואים בדוברות בנק ישראל תמונת ראי של הבנק עצמו – גוף המקפיד על סטנדרטים מקצועיים גבוהים, שרואה לנגד עיניו בכל עת את טובת המשק והציבור הרחב אותו הוא משרת. נמשיך לחתור ולהשתפר כדי להסביר את מדיניות הבנק לציבור, דרך כלי התקשורת, בצורה היעילה, המהימנה, והמקצועית ביותר".

וממשרד החקלאות שגם כן דורג בראש הרשימה נאמר: "מרגש לראות את התוצאות, ומחזק את הרצון להמשיך ולשמש כ"משרתת ציבור" שבראש ובראשונה נותנת שירות לציבור הרחב באמצעות כלי התקשרת. בשנים האחרונות הציבור מבין שמשרד החקלאות הוא הרבה יותר מפירות וירקות, ומהווה שחקן מרכזי בתחומים רבים הרלוונטיים לכולנו מזון, צרכנות, בריאות הציבור ועוד ועוד".